Acuze: Primarul a dat un „tun” de 870.000 de lei în bugetul Șibotului
Nereguli financiare de 870.000 de lei la Primăria Șibot acestea sunt concluzile ultimului control efectuat de Curtea de Conturi Alba la administrația din Șibot. Valoarea tuturor acestor nereguli este impresionantă: 869.812 lei. Procesul verbal de control al Curţii de Conturi Alba, întocmit de doi auditori publici externi, datat 27.09.2013, conţine nu mai puţin de 394 de pagini, unde sunt explicate în detaliu toate aceste nereguli majore.
Peste 200.000 de lei plăţi nelegale pentru un parc
Cea mai mare sumă plătită nelegal de către primarul Ilie Tomuş se referă la parcul din Şibot. Curtea de Conturi a reţinut că pentru proiectul „Amenajare parc public de recreere în localitatea Şibot” a fost întocmit în 2009 un studiu de fezabilitate, deoarece se intenţiona accesarea de fonduri europene pe Măsura 3.2.2, dar nu au fost finalizate şi documentaţiile tehnico-economice aferente. Deşi nu dispunea de fonduri publice primarul a procedat la promovarea proiectului prin divizarea acestuia în cinci proiecte de investiţii mai mici, respectiv „Construire teren sport”, „Lucrări de amenajare parc Şibot”, ”Amenajare teren sport Şibot”, „Obiecte parcuri joacă” şi „Furnizare şi montare gazon sintetic”, valoarea totală fiind de 213.372 lei, la care se adaugă 51.209 lei reprezentând TVA. Potrivit auditorilor de la Curtea de Conturi Alba divizarea s-a făcut pentru evitarea organizării unei licitaţii publice şi a publicării investiţiei pe SEAP în scopul de a executa investiţia prin încredinţare directă. Culpa primarului reiese din faptul că nu au existat prevederi bugetare pentru această investiţie, documentaţia (studii de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie, certificat de urbanism şi autorizaţie de construcţie) nu a fost aprobată de Consiliul Local Şibot, iar cuprinderea parcului în „Lista obiectivelor de investiţii” s-a făcut fără aprobarea prealabilă a documentaţiei de către consiliul local. În plus lucrările au fost recepţionate formal de o comisie condusă chiar de primar fără să fie întocmite recepţii, aşa cum cere legea. Concluzia: plăţi nelegale în sumă de 205.912 lei.
Maşina de pompieri – minune, cupărată pentru că aşa a vrut primarul
O altă cheltuială făcută după ureche de către primar a fost cea privind achiziţionarea unei autospeciale pentru stingerea incendiilor în valoare de 81.344 lei. Consiliul Local a aprobat achiziţia autospecialei, fără un raport de evaluare, de unde să rezulte valoarea exactă a acesteia. Un amănunt deloc lipsit de importanţă este că aleşii locali au fost puşi în faţa faptului împlinit. Practic s-au trezit cu maşina de pompieri în faţa primăriei, iar primarul le-a spus că trebuie să voteze pentru că maşina a fost deja adusă. Curtea de Conturi apreciază că plata maşinii a fost nelegală pentru că în bugetul local, la data achiziţiei, existu prevederi bugetare de numai 30.000 lei, iar plata s-a făcut fără ca în buget să existe prevăzută o asemenea achiziţie.
Bunuri şi servicii, plătite fără documente legale
O altă „bubă” din capul primarului se referă la bunuri şi servicii, plătite în 2011, în valoare de 70.700 lei, considerate plăţi nelegale. În raportul Curţii de Conturi se arată că pentru acestea nu au existat referate de specialitate, care să justifice necesitatea achiziţiilor, facturile conţine formulări generale , iar facturile care conţin în detaliu produsele sau serviciile nu au şi recepţii şi bonuri de consum. Mai mult există plăţi, de 26.572 lei, FĂRĂ FACTURI. Atât în cazul facturilor nedetaliate, cât şi în cel al plăţilor făcute fără facturi nu se ştie PENTRU CE A PLĂTIT PRIMĂRIA ŞIBOT. Lucrări care … nu se văd. Da, există şi asemenea situaţii, pentru care s-a plătit din banul public nu mai puţin de 50.158 lei. Este vorba de lucrări de decopertare, transport şi închirieri utilaje. Lucrări pentru care primarul nu a putut pune la dispoziţia Curţii de Conturi documente referitoare la necesitatea lucrărilor, locaţia unde s-au executat acestea, foile de parcurs pentru transporturi şi orarele de închiriere ale utilajelor. Ca să nu mai vorbim de documentele de recepţie, care lipsesc cu desăvâşire.
Cum dispar podurile din Şibot
Prin părţile Şibotului lucrurile dispar precum în „Triunghiul Bermudelor”. Subit şi fără explicaţii. La ultimul inventar preşedintele comisiei de inventariere a constat că lipsesc din gestiune poduri metalice şi buloane în valoare de 53.429 lei. De asemenea la Căminul Cultural s-a descoperit o lipsă din gestiune de 9.679 lei. Ulterior această valoare a fost scăzută direct din contabilitate, fără o evidenţiere în conturile analitice distincte, aşa cum scrie în lege. Dincolo de faptul că nimeni nu ştie sau nu spune unde sunt acele poduri, totuşi nu pot să dispară peste noapte ditamai podurile, este foarte grav că primarul le-a şters din cotabilitate, ca şi când nu ar fi existat niciodată.
Buget prejudiciat prin neîncasarea taxelor
Aici povestea este lungă, aşa că o prezint pe scurt. Primăria nu a înregistrat în cotabilitate şi nu a încasat în 2011-2013 venituri din eliberarea/vizarea autorizaţiei pentru firmele care desfăşoară activităţi de alimentaţie publică. Prejudiciu: 15.600 de lei. Contractele de vânzare-cumpărare a unor terenuri de către primărie şi care au fost întocmite necorespunzător. Administraţia locală nu a urmărit încasarea sumelor cuvenite, de regulă cumpărătorii plătind la început doar o parte din valoare, după care cineva a „uitat” să le spună să achite şi diferenţa. Aici mai avem 8.884 lei. Contractul de vânzare-cumpărare masă lemnoasă a fost încheiat cu schimbarea unor documente. Practic Consiliul Local Şibot a aprobat exploatarea materialului lemnos din anumite zone, dar contractul a fost făcut pentru altele şi pentru alte cantităţi. Gaura este de 11.550 lei. Primăria Şibot nu a urmărit încasarea sumelor cuvenite pentru taxele pe teren, păşunat, concesionare şi comodat cu mai multe persoane fizice şi asociaţii. Suma totală se ridică la 306.586 lei, o mare parte din aceste sume fiind de nerecuperat. Într-un astfel de caz, din culpa primarului, în contract nu era prevăzută valoarea chiriei, astfel că s-au pierdut 29.000 lei. În acelaşi timp contractele de concesionare şi cele de comodat nu au fost urmărite iar sumele neîncasate se ridică la 130.000 lei. Pe de altă parte două firme care aveau contracte de concesiune au fost lichidate fără ca primăria să se înscrie la masa credală şi să încerce să recupereze peste 130.000 de lei. Aceşti bani sunt pierduţi pentru că nu mai există nicio modalitate de recuperare a lor. În linii mari acestea ar fi concluziile Curţii de Conturi Alba. Plăţi nelegale şi discreţionare şi un buget văduvit cu aproape 200.000 de euro şi pentru care auditorii au dispus luarea tuturor măsurilor pentru recuperarea banilor cuveniţi bugetului local. Suntem curioși dacă instituţiile abilitate ale statului se vor autosesiza în privinţa acestui jaf de proporţii.
Preluare: www.stirisireportajealba.ro
08:02
DE ASTA SA LUPTE SA FIE PRIMARI,SA POATA CIUGULI ,SA APUCE CIOLANUL SA FIE FIECAREW MULTIMILIONAR FARA MUNCA.ASTA NE-A ADUS DEMOCRATIA DUBIOASA.