ANI: Viceprimarul comunei Fărău, Ioan Stoia în conflict de interese
Agenția Națională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, încălcarea regimului juridic al incompatibilităților și al conflictului de interese în materie administrativă, de către Stoia Ioan, Viceprimar al Comunei Fărău, Județul Alba.
“Sub aspect procedural, au fost îndeplinite cerințele Legii nr. 176/2010, referitoare la înștiințarea persoanelor evaluate, STOIA IOAN fiind informat, la datele de 18.06.2012 (confirmare de primire 21.06.2012), 04.02.2013 (confirmare de primire 07.02.2013), 06.02.2013, despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistat sau reprezentat de un avocat şi de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. La data de 12.02.2013, STOIA IOAN a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere.
În urma evaluărilor efectuate, s-au constatat următoarele:
1. încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativă de către STOIA IOAN, întrucât, în exercitarea mandatului de Consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Fărău (2008 – 2012), a luat parte la procesul decizional privind adoptarea bugetului local al Comunei Fărău pe anul 2011, cât și a rectificării respectivului buget local, prin care a fost alocată suma aferentă plății contractului încheiat de către Consiliul Local al Comunei FĂRĂU cu S.C. AUTOTALLER S.R.L. (societate în cadrul căreia asociatii și administratorii sunt rudele sale de gradul al II – lea), în valoare totală de 55.000 Lei.
2. încălcarea regimului juridic al incompatibilităților de către STOIA IOAN, întrucât, în perioada 22.06.2012 – 07.01.2013, a deținut, simultan, atât funcția de Viceprimar al Comunei Fărău, Județul Alba, cât și calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul STOIA IOAN ”RAUL” ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 87), alin. 1, lit. g) din Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei.
La data de 20.06.2008, a fost validat mandatul lui STOIA IOAN, de Consilier local în cadrul Consiliului Local al Comunei Fărău, Județul Alba, pentru mandatul 2008 – 2012. La data de 22.06.2012, STOIA IOAN a fost ales în funcția de Viceprimar al Comunei Fărău, Județul Alba.
În perioada 14.05.2010 – 07.01.2013, STOIA IOAN a deținut calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul STOIA IOAN ”RAUL” ÎNTREPRINDERE INDIVIDUALĂ.
Astfel, au fost identificate elemente în sensul încălcării legislației privind regimul juridic al incompatibilităților, deoarece, potrivit dispozițiilor art. 87, alin. (1), lit. g) din Legea nr.161/2003, ”Funcţia de (…) viceprimar (…) este incompatibilă cu (…) calitatea de comerciant persoană fizică”.
STOIA IOAN, deși avea un interes de ordin patrimonial pentru rudele sale de gradul al II – lea, care putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin în calitate de Consilier local, nu a anunțat acest fapt la începutul ședințelor Consiliului Local al Comunei Fărău, Județul Alba, din data de 10.02.2011, 21.04.2011, 29.08.2011, 29.09.2011, 31.10.2011, 08.11.2011, 23.11.2011, 06.12.2011 și, respectiv, 22.12.2011, participând la deliberarea şi adoptarea Hotărârilor privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, precum şi rectificările bugetare aferente anului 2011, conform proceselor verbale de ședință aferente.
La data de 26.04.2011, S.C. AUTOTALLER S.R.L. a încheiat cu Consiliul Local al Comunei FĂRĂU, Județul Alba, un contract de prestări de servicii, în valoare totală de 55.000 Lei, având ca obiect “curățat pășuni, grenări terenuri, împrăștiat și tasat piatră pe drumurile comunale și sătești, săpat fântâni pe domeniul public și privat al comunei”. S.C. AUTOTALLER S.R.L. are ca asociați și administratori pe STOIA ȘTEFAN și STOIA LIVIU, rude de gradul al II – lea cu persoana evaluată.
Astfel, au fost identificate elemente în sensul încălcării regimului juridic al conflictului de interese, deoarece, conform dispozițiilor art. 46 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare, nu poate lua parte la deliberare și adoptarea hotărârilor consilierul local care, personal, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local, iar hotărârile adoptate de consilul local cu încălcarea acestor dispoziții sunt nule de drept.
Potrivit prevederilor art. 77 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii, aceștia fiind obligaţi să anunţe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă.
Persoana față de care s-a constatat starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică, cu excepția celor electorale, pe o perioadă de 3 ani.
În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcție sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate, interdicția de 3 ani operează, potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv, a rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii judecătorești de confirmare a existenței unei stări de incompatibilitate.
Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a incompatibilității, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalității, confidenţialității, imparţialității, independenţei operaţionale, celerității, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare” se arată într-un comunicat remis presei de ANI.