De la şcoala confesională la şcoală europeană

18 decembrie 2012 17:160 comments

Un număr de 13 elevii ai Şcolii Gimnaziale „Silviu Cărpinişianu” Sebeş sunt implicaţi pe parcursul anului şcolar 2012-2013 în proiectul de istorie „Poveste de şcolar”, coordonat de prof. Rodica Groza, inspector şcolar general adjunct.
Proiectul de istorie orală „Poveste de şcolar…” îşi propune să prezinte imaginea şcolii, cu o istorie de peste 200 de ani, în memoria comunităţii şcolare, a foştilor şi actualilor elevi, profesori, părinţi. Elementul de noutate îl reprezintă metoda de abordare a istoricului unei comunităţi şcolare, şi anume, cea a interviului.
„Proiectul nostru vizează activităţi de cercetare a trecutului şcolii prin intermediul tehnicilor istoriei orale aducând elevii în contact direct cu foşti elevi, foşti profesori, părinţi, care descriu aspecte ale activităţii didactice, pedagogice şi educative prin prisma experienţei proprii în perioade diferite cronologic. Am ales astfel cadre didactice pensionate, părinţi foşti elevi şi care la rândul lor au avut sau au copii elevi ai şcoli, dar şi persoane mai tinere, actuali studenţi mai apropiaţi ca vârstă de generaţia actuală de absolvenţi pentru a putea sublinia şi schimbările chiar de la o generaţie la alta”, a declarat prof. Rodica Groza.
Rolul proiectului este acela de a stimula interesul elevilor pentru cercetarea istoriei orale locale, de-ai familiariza cu sursele de documentare, metodele şi mijloacele moderne de cercetare a evenimentelor istorice în general şi cele ale istoriei recente în particular.
Un aspect important este dat de faptul că elevii au avut ocazia să discute faţă în faţă cu persoanele care şi-au lăsat amprenta asupra evoluţiei Şcolii „Silviu Cărpinişianu”. Au aflat direct de la „sursă” despre cum arăta acum aproximativ 40 de ani şcoala noastră, despre condiţiile în care se desfăşurau cursurile, dar şi despre rigorile impuse de regimul comunist sistemului de învăţământ. Uniforma şcolară, uniforma cadrului didactic şi clinchetul vesel al clopoţelului sunt doar câteva din aspectele care au trezit amintiri nostalgice intervievaţilor.
De asemenea, ghidurile de interviu aplicate au permis strângerea unui volum important de informaţii referitoare la conduita elevilor şi a profesorilor, la modul în care se desfăşurau orele de curs, precum şi la numărul elevilor care făceau parte dintr-o clasă. Mai mult, din răspunsurile persoanelor intervievate reiese evoluţia prin care a trecut şcoala, de la schimbări de arhitectură până la dotări: de la soba cu lemne la sistem de încălzire centralizat, de la tradiţionala tablă cu cretă la tablă SMART, de la diapozitive la laptop şi videoproiector.
În cercetarea istorică elevii au avut acces la documente din arhiva personală a familiei Cărpinişianu, documente şcolare din arhiva şcolii, poze, interviuri. Cea mai mare parte a activităţii s-a desfăşurat în Centrul de Documentare şi Informare al şcolii şi în colaborare cu profesorul documentarist Andreea Bărăgan.

Sorin Poparadu

Leave a Reply


WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com