Greva japoneza la Primaria Alba Iulia
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie a început de miercuri, 24 mai 2017, o serie de acţiuni la nivel naţional, grevă japoneză, grevă spontană sau pichetări ale instituţiilor, în funcţie de posibilităţile de organizare a fiecărei federaţii.
Săptămâna viitoare, când încep lucrările Comisiei de muncă din Camera deputaţilor, FNSA intenţionează organizarea unui miting de amploare la Bucureşti.
FNSA vă propune ca joi, 25 mai 2017, sindicatele afiliate federaţiei să participle la greva japoneză pe durata întregii zile.
Important de spus că FNSA va susţine orice altă formă de protest a salariaţilor (grevă spontană) deoarece această formă de protest este optiunea exclusivă a salariaţilor şi a sindicatului din fiecare instituţie.
Dar iată comunicatul FNSA:
„Federațiile sindicatelor din administrația publică locală sunt profund indignate și dezaprobă modul de desfășurare a dezbaterilor publice, în Comisia de muncă , familie și protecție socială din Senat, pe seama proiectului legii- cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Toată dezbaterea nu a fost decât un simulacru care a avut drept scop crearea unei aparențe de legimitate a unui proiect de act normativ prin care se instituie un tratament salarial diferit, pentru cei care au aceleași funcții și desfășoară aceeași activitate, în funcție de interese și afinități obscure. Ori, neasumarea răspunderii Guvernului pentru acest proiect a fost justificată public prin necesitatea suplimentării timpului pentru dezbaterea acestuia, pentru “a da forța necesară unei astfel de legi. “
Actualul proiect al legii, așa cum de altfel rezultă și din titlu, privește salarizarea personalului plătit din fonduri publice, într-un anume mod gândit de guvern, fără a reglementa o salarizare unitară, atât de necesară, în vederea eliminării dezechilibrelor și haosului din sistemul bugetar.
Proiectul nu ține cont de salariile existente în plată, nu echivalează funcțiile intersectoriale, și reglementează acordarea unor sporuri fără nici un fundament, care duc la alte inechități. Astfel, sporul pentru condiții vătămătoare este procent din salariu și nu în acord cu timpul în care se desfășoară activitatea în condițiile respective, cum de altfel au propus toate
sindicatele, întrucât acesta afectează starea de sănătate și nu nivelul salarial. Sporul pentru titlul de doctor este condiționat de desfășurarea activității în domeniul respectiv nu și de cerința postului, întrucît salariul este corespunzător postului și nu persoanei.
Pe de altă parte, proiectul nu are o abordare unitară în stabilirea salariilor. Fără nici o justificare unele salarii sunt stabilite la gradația zero, altele conțin sporul de vechime la nivel maxim care raportate la salariul minim din 2022, dau coeficienți diferiți, în dezavantajul celor cu gradația zero.
De asemenea nu stabilește salariile pentru toți angajații din sistemul bugetar și invocând așa zisă autonomie, lasă la latitudinea aleșilor locali, stabilirea nivelului salariilor de bază pentru administrația publică locală, situație în care nu putem vorbi de o salarizare unitară în domeniul bugetar.
Stabilirea nivelului salariilor de bază de către cei aleși, care nu sunt specialiști în domeniu și nu cunosc activitatea executivului, va duce la politizarea excesivă a funcției publice, contrară prevederilor legale și la o discriminare a administrației publice locale față de administrația centrală și față de celelalte sectoare din domeniul bugetar, în dezacord cu principiile proiectului legii salarizării.
Vom asista la un nou val de discriminări cu discrepanțe salariale între angajații care au aceleași funcții, aceeași vechime, activitate similară și care lucrează în aceleași condiții, ceea ce va duce la menținerea haosului în sistem. Ori, pentru eliminarea haosului existent, era nevoie de o colaborare strânsă între cei care elaborau legea și partenerii sociali în vederea găsirii celor mai bune soluții pentru elaborarea unei legi care să înlăture dezechilibrele și să fie predictibilă pe termen lung.
Totodată, acest proiect de lege este neconstituțional:
I. Reglementările din cuprinsul acestuia sunt în contradicție cu principiile care au stat la baza elaborării lui :
– principiul nediscriminării, în sensul eliminării oricăror forme de discriminare și instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeași activitate și are aceeași vechime în muncă și în funcție;
– principiul egalităţii, prin asigurarea de salarii de bază egale pentru muncă cu valoare egală;
– principiul importanţei sociale a muncii, în sensul că salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor;
– principiul transparenței mecanismului de stabilire a drepturilor salariale, în sensul asigurării predictibilității salariale pentru personalul din sectorul bugetar;
II. Nu ține cont de Decizia CCR nr. 794/2016, conform căreia actul normativ de reglementare a salariilor trebuie să realizeze cel puțin alinierea salariilor la nivel salariului maxim al familiei ocupaționale;
III. Interzice dreptul la negociere colectivă , garantat de Constituție;
IV. Politizează funcția publică locală contrar prevederilor legale – Statutul funcționarului public.
Solicităm reluarea dezbaterilor cu partenerii sociali în vederea înlăturării erorilor, discriminărilor și dezechilibrelor din cuprinsul proiectului de lege, înainte de a fi dezbătut și adoptat în Parlament.
În situația în care, Comisia pentru muncă și protecție socială din Camera Deputaților, care este Camera decizională, nu va ține seamă de propunerile noastre, vom declanșa acțiuni de protest ajungând până la blocarea activității în administrația publică locală”.