Licitaţii pe grupe de trasee pentru noul program de transport public judeţean de persoane
Consiliul Judeţean Alba a organizat luni o dezbatere publică privind aprobarea regulamentului, caietului de sarcini şi a programului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate pentru perioada 1 mai 2013 – 30 iunie 2018. La eveniment au participat vicepreşedinţii CJ Alba, Florin Roman şi Alin Cucui, Dan Popescu, directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Alba, reprezentanţi ai ISU Alba, ai IPJ Alba, ai administraţiilor locale din judeţ şi operatori de transport.
În noul program de transport sunt propuse aprobării 90 de trasee grupate pe 22 de grupe. S-a ales această modalitate pentru că operatorii de transport participau doar la licitarea traseelor care sunt cele mai profitabile, în timp ce traseele care aduc mai puţini bani rămâneau descoperite.
Întâlnirea de luni a stârnit şi unele controverse în rândul operatorilor de transport. Principalul aspect adus în discuţie de operatori a fost analizarea perspectivelor de întocmire a unor regulamente individualizate pe fiecare traseu, dată fiind particularitatea acestora. Reprezentantul “Man Tour” a explicat că, în opinia sa, un regulament cadru general nu se poate plia eficient pe caracteristicile individuale ale tuturor traseelor. O altă problemă a fost ridicată de firma “Arieşul” şi a privit realizarea unei analize privind fluxurile de transport în stabilirea grupelor de trasee, precum şi capacitatea minimă de transport necesară.
Nemulţumirile operatorilor au vizat şi faptul că vor fi licitate grupe de trasee şi nu fiecare traseu în parte ca şi până acum, lucru ce ar dezavantaja firmele mici. Întrebările şi intervenţiile operatorilor au primit răspunsuri din partea reprezentanţilor CJ Alba. Firma Trans Gylien a spus că noul program suspus dezbaterii este nul, ilegal şi discriminatoriu pentru că preia foarte multe prevederi din vechiul program contestat în instanţă. În răspuns la această sesizare, reprezentanţii CJ Alba au cerut celor prezenţi să se rezume la întrebări legate strict de prezentul regulament dar au asigurat că în elaborarea acestuia s-au respectat în totalitate prevederile legale.
STP a solicitat introducerea în caietul de sarcini a unui nou articol ce va stabili redevenţa ce va cădea în sarcina operatorului, reprezentată procentual în cuantum de cel puţin 0,1%, verificarea dotărilor şi echipamentelor autobuzelor care vor asigura acest serviciu, necesitatea dotării acestora cu sistem de ticketing, GPRS, sistem de transmitere date online.
Toate aceste solicitări ale transportatorilor vor fi analizate de reprezentanţii CJ Alba iar cei care le-au formulat vor primi răspuns în scris.
Reprezentanţii Consiliului Judeţean au precizat că noul program de transport are la bază studii făcute de o firmă specializată în transport public, care indică felul cum să fie grupate traseele pentru o eficienţă mai mare pentru călători. Programul urmează să fie completat în funcţie de sugestiile primite de la transportatori şi reprezentanţi ai primăriilor.
Sorin Poparadu