“Miki” Alexandrescu, primul jurnalist român acreditat de FIA la Formula 1
Dan „Miki” Alexandrescu a fost cunoscut în special pentru rolul său de comentator și corespondent media pentru cursele de Formula 1, însă temerarul pasionat de motorsport a avut o experiență de viață extrem de bogată, reușind să pătrundă până în cele mai înalte sfere ale „Marelui Circ” și să activeze inclusiv ca pilot de curse și impresar.
În unele sporturi, prezența jurnalistului pe teren este mai importantă decât în altele. Cu toate acestea, presa jurnalistică a constatat că prezența reporterilor la evenimente este din ce în ce mai limitată. Acest lucru se datorează în mare parte proliferării care există acum datorită internetului: puteți urmări și juca online toate tipurile de sporturi din confortul propriei case, de la sporturi ale minții, cum ar fi blackjack, șah sau backgammon, până la competiții de echipă, cum ar fi handbal sau hochei.
Lucrurile nu au stat însă așa în perioada în care a activat Alexandrescu. La vremea sa, prezența la evenimente cu scopul de a obține informații era aproape obligatorie și asta i-a permis să petreacă mai bine de două decenii în anturajul Formulei 1. “Miki” a fost singurul jurnalist român care a reușit să se împrietenească cu piloți legendari precum Ayrton Senna, Michael Schumacher, Nelson Piquet, Niki Lauda sau Alain Prost. Deși a aflat multe dintre picanteriile care gravitează în jurul acestei lumi exclusiviste, jurnalistul român a păstrat întotdeauna discreția și nu a dezvăluit pasiunile preferate ale diverselor personaje emblematice cu care și-a petrecut timpul, chiar și în afară circuitului.
Dan Mihai Alexandrescu, cunoscut sub apelativul de “Miki”, a fost înainte de toate, un fan înfocat al sporturilor cu motor. Înclinația sa pentru lumea cailor putere a debutat la o vârsta fragedă; a “condus” pentru prima dată o mașină la vârsta de doar 8 ani, în poligon, în brațele tatălui său – cel care i-a insuflat pasiunea pentru lumea cailor putere.
După ce a absolvit Academia de Studii Economice, în anul 1973, la vârsta de 22 de ani și-a început cariera de pilot de raliuri, participând alături de echipa Dacia la numeroase curse autohtone și europene. În paralel, își începuse activitatea de corespondent al unor prestigioase jurnale europene, precum „Autosport” din Marea Britanie, „L’Equipe” din Franța sau „Autosprint” din Italia. Chiar dacă articolele sale erau trimise cu întârziere, din cauza verificărilor minuțioase pe care le efectua Federația Română de Automobilism Sportiv înainte de a-i oferi avizul de publicare, Alexandrescu a reușit să-și facă un nume.
În anul 1981 i-au fost confiscate casa, mașina și i-a fost retras pașaportul de serviciu, fără să primească nici o justificare. Acest lucru l-a determinat pe Alexandrescu să plece din țară în acel an, la vârsta de 30 de ani. Devenise jurnalist acreditat FIA pentru Formula 1 încă din anul 1978, iar odată ajuns în Franța, a început să colaboreze cu presa din Japonia, Taiwan, SUA, Canada, Italia și Anglia.
În 1983 și-a început cariera de impresariat sportiv. Cel mai celebru pilot pe care l-a reprezentat a fost francezul Jean Alesi, care deși a petrecut 5 sezoane la Scuderia Ferrari, a obținut cele mai bune rezultate la Benetton Renault, reușind să încheie sezoanele 1996 și 1997 pe poziția a patra în clasamentul general. Nu a renunțat nici la pilotaj, evoluând ocazional în Formula 3, Formula Ford și în Supercupa Porsche.
A fost membru fondator al unei reviste din Italia și a avut propria agenție de presă în Franța, dar întotdeauna și-a dorit să aibă o relație bună și să-i ajute pe oamenii din România. În anul 1990 a comentat câteva curse din „Marele Circ” pentru televiziunea națională, iar apoi a ocupat aceeași funcție între 1998 și 2011, lucrând pro-bono pentru ProSport Group. Între timp, între anii 1994 și 1997 s-a ocupat de dezvoltarea reprezentanței Hyundai în România, la invitația lui Ion Țiriac, reprezentatul brandului coreean în țara noastră. Ulterior, a investit și în alte afaceri în România, iar în ultimii ani ai vieții sale a activat în funcția de comentator pentru Eurosport.
Dan Mihai Alexandrescu s-a stins din viața anul trecut, la vârsta de 68 de ani, în data de 13 martie 2020, suferind un infarct în urma unui meci de tenis jucat în compania fiului său. Chiar și așa, „Miki” va rămâne pentru multă vreme jurnalistul român de motorsport cu cel mai impresionant CV.