Pasajul de peste calea ferată de la intrarea în Alba Iulia intră în reparaţii capitale
Ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, primarul Mircea Hava a anunţat că s-a dat startul la lucrările de reabilitare a Pasajului Superior peste calea ferată de pe DN 1 la intrarea în Alba Iulia dinspre Sebeş (n.r. – Pasajul de peste Tăuşor).
Lucrările de reabilitare fac parte din proiectul „Lucrări de intervenţie la obiectivul DN 1, Sebeş-Alba Iulia, km 378+020, Pasaj Superior peste calea ferată Alba Iulia”. Acest proiect este unul dintre cele şapte proiecte a căror finanţare a fost câştigată de municipalitatea albaiuliană în cadrul Axei 1 POR, privitoare la PIDU.
Valoarea totală a proiectului este de 17.733.816,50 lei, din care contribuţia UE este de 10.674.798,49 lei, contribuţia Guvernului României – 2.344.868,62 lei iar contribuţia beneficiarului este de 4.714.149,39 lei. Primarul Mircea Hava a precizat că firma care a câştigat licitaţia, fără a exista vreo contestaţie, este CONCEFA Sibiu. „Eram bucuros să fi câştigat o firmă din Alba, dar din păcate în acest moment aici nu sunt firme care să efectueze lucrări de asemenea anvergură”, a declarat Mircea Hava.
Acest pasaj feroviar va fi reabilitat total. Din actuala construcţie, realizată în 1974, vor mai rămâne doar pilonii, întreaga suprastructură urmând să fie înlocuită. La finalizarea lucrărilor, ce vor dura maxim 10 luni, accesul în Alba Iulia se va face pe un pasaj modern care, se speră, va fluidiza traficul, va elimine blocajele rutiere şi va creşte siguranţa circulaţiei.
Edilul Mircea Hava a declarat că în această perioadă constructorul urmează să ia măsurile premergătoare pentru şantier. Astfel, vor amenajate căi de acces pentru utilaje şi se vor face supralărgiri la breteaua de pe intrarea pe centură dinspre Sebeş. De asemenea, constructorul urmează să ia în următoarea perioadă avizele pentru realizarea contrucţiei de la Compania Naţională de Drumuri şi de la Poliţie.
Doar după ce vor fi făcute aceste lucrări urmează efectiv să se înceapă lucrările iar în acel moment va fi interzisă circulaţia pe pod.
Primarul Mircea Hava a precizat că varianta de deviere pentru traficul uşor va fi pe şoseaua de centură şi apoi pe strada Mărăşeşti. Pentru traficul greu şi autobuze, varianta va fi pe şoseaua de centură, care va fi parcursă pe toată lungimea, urmând ca intrarea în oraş să se facă dinspre Teiuş.
„Reparaţia capitală a acestui pasaj peste calea ferată este continuarea firească a lucrărilor de reparaţie efectuate anul trecut la podul peste râul Mureş. Pasajul a depăşit toate termenele de exploatare şi expertiza tehnică arată că prezintă degradări grave, care, neremediate vor ajunge, cu timpul, să pună în pericol circulaţia. Lucrarea va dura mai mult decât reparaţia podului peste Mureş, care s-a executat în trei luni, din care două luni podul a fost închis, dar aceste neplăceri sunt mult mai mici decât cele provocate de o închidere a pasajului pe termen nedeterminat. Evident că şi pasajul va fi închis, iar circulaţia va fi deviată. Ne străduim împreună cu constructorul ca perioada de închidere a pasajului să fie cât mai scurtă. Sunt convins că albaiulienii înţeleg şi necesitatea reparării pasajului şi faptul că ea nu se poate face fără unele tulburări de trafic, aşa cum înţeleg şi de ce această intervenţie se face acum. Este vorba despre finanţarea lucrărilor printr-un proiect european, „apăsarea” asupra bugetului local find semnificativ mai mică”, a declarat Mircea Hava.
Sorin Poparadu