Trenul regal a poposit pentru o zi la Alba Iulia
La 90 de ani de la Încoronarea Regilor Întregitori ai României, regele Ferdinand şi regina Maria, o parte a familiei regale, a sosit la Alba Iulia cu trenul regal. Alaiul, format din principii Radu şi Nicolae şi principesa Margareta, a coborât din tren direct pe un covor roşu. În acel moment, sute de oameni prezenţi în gara din Alba Iulia au strigat „Trăiască regele”, scandări care au încetat în momentul intonării imnului de stat dar şi a imnului regal „Trăiască regele”.
Trebuie precizat faptul că trenul regal care a găzduit oaspeţii cu sânge albastru a fost comandat de regele Ferdinand pentru confortul călătoriilor sale oficiale, nu a ajuns să fie folosit de cel care l-a solicitat.
Povestea trenului regal este una interesantă şi plină de şarm şi intrigi. În ultimul an de viaţă, regele Ferdinand a comandat societăţii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care să-i ofere tot confortul călătoriilor oficiale. Vagoanele şi locomotiva cu aburi au fost finalizate, însă, abia după moartea sa, în 1928. Garnitura originală, care se păstrează şi astăzi, este compusă din cinci vagoane: un vagon-sufragerie, un dormitor regal cu baie complet utilată şi trei cuşete pentru însoţitorii demnitarilor. Finisajele interioarelor sunt preţioase, mobilierul şi lambriurile fiind finisate cu furnir de esenţe nobile: trandafir, mahon şi nuc. Scaunele şi fotoliile sunt tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt realizate la manufacturile din Murano, iar vazele şi scrumierele au fost fabricate din alabastru.
Aceasta garnitură e foarte valoroasă, pentru că în Europa s-au păstrat puţine de acest fel. Nemţii au avut un vagon regal care a ars în Muzeul de la Nurnberg. Regele Ferdinand nu a apucat să vadă această garnitură, în schimb, Carol al II-lea a circulat foarte mult cu ea, iar regele Mihai I a luat ultimul prânz pe teritoriul României în vagonul-salon al acestui tren, în ianuarie 1948, după ce fusese obligat să abdice. Devenit, după 1948, proprietate a statului comunist, trenul a fost folosit şi de Gheorghe Gheorghiu-Dej şi de Nicolae Ceauşescu.
În toamna anului 1955, în vagonul-salon al acestui tren, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nikita Hrusciov au purtat discuţiile privitoare la retragerea trupelor sovietice din Romania. La 6 august 1975, Ceauşescu a călătorit în Trenul Regal alături de preşedintele Statelor Unite, Gerard Ford, şi de secretarul de stat Henry Kisinger, pe ruta Bucureşti-Sinaia. Ceauşescu a folosit Trenul Regal până în 1984, când şi-a comandat o garnitură prezidenţială, realizată la Arad cu materiale suedeze.
Sorin Poparadu