Creştinii ortodocşi şi greco-catolici vor spune duminică HRISTOS A ÎNVIAT!
Astăzi este ziua în care Hristos a fost răstignit şi a murit pe cruce pentru răscumpărarea neamului omenesc de sub blestemul păcatului strămoşesc. Din acest motiv, Vinerea Mare este considerată de Biserica Ortodoxă zi de post negru, adică nu se mănâncă şi nu se bea nimic toată ziua. În Sfânta şi Marea Vineri se face pomenirea Sfintelor şi Mântuitoarelor şi înfricoşătoarelor Patimi ale Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos: scuipările, lovirile peste faţă, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră, trestia, buretele, oţetul, piroanele, suliţa şi, înainte de toate, crucea şi moartea pe care le-a primit de bunăvoie pentru noi. Seara, după spovedirea credincioşilor, se oficiază Denia Sâmbetei celei Mari. După Psalmii Utreniei, preotul iese în mijlocul bisericii, în faţa Sfântului Epitaf şi se oficiază Prohodul Domnului, poate cea mai gravă, solemnă şi patetică slujbă a ortodoxiei. Credincioşii, cu lumânări în mâini, cântă împreună cu preoţii stihuri în care este vorba despre moartea Mântuitorului, despre pogorârea Sa în iad şi în care se anunţă Învierea. La sfârşitul acestei Denii, preoţii iau Sfântul Epitaf şi, urmaţi de credincioşi, înconjoară de trei ori biserica, cu lumânări aprinse în mâini.
Duminică, 15 aprilie, creştinii prăznuiesc Învierea Domnului Iisus Hristos sau Paştile. Este cel mai mare praznic creştin, când bisericile devin neîncăpătoare, iar cântecul „Hristos a Înviat“ răsună în toate colţurile lumii. Praznicul Învierii reprezintă biruinţa Domnului nostru Iisus Hristos asupra morţii, iar de roadele acestei Învieri se bucură întreaga umanitate. Până la întruparea lui Iisus Hristos, toţi morţii – drepţi sau păcătoşi – de la Adam şi până atunci mergeau în iad. După Învierea Domnului, Raiul devine locul şi starea drepţilor, iar iadul, exclusiv, locul şi starea păcătoşilor. În noaptea de Înviere, credincioşii care merg la biserică au grijă să vină cu lumânări pentru „a lua lumină”. Din candela aflată pe Sfânta Masă, preotul aprinde o lumânare, apoi, ieşind la credincioşi, le adresează chemarea: „Veniţi de primiţi lumina!”. Astfel, în noaptea Învierii, toate lumânările aprinse din biserică, pe care creştinii le ţin în mâini pe toată durata slujbei, sunt, de fapt, o singură lumină, Lumina lui Hristos care luminează tuturor. După slujba Învierii, creştinii merg acasă unde, împreună cu toată familia, iau masa de Paşti.
Ouăle roşii nu lipsesc de Paşti de pe masa creştinilor, dar nici din biserică, unde sunt aduse pentru a fi binecuvântate la sfârşitul slujbei de Înviere. În perioada pascală, creştinii ciocnesc ouă roşii, rostind unii către alţii: „Hristos a Înviat!”, „Adevărat a Înviat!”.
În perioada de la Învierea Domnului până la Înălţarea Domnului, creştinii se salută cu următorul salut: Hristos a Înviat! iar răspunsul este: Adevărat a Înviat!
Sorin Poparadu